Comunicat de la Plataforma per un servei digne de Bus al Baix Llobregat

Capçalera de la marxa a peu entre l’estació de rodalies de Gavà i l’Ajuntament de Viladecans del dissabte 9 de juliol. La foto està capturada a pocs metres d’aquest consistori, a la c-245

22 / 09 / 2022

Avui es celebra el Dia Sense Cotxes, una data destacable dins la Setmana Europea de la Mobilitat que també es commemora aquests dies.

La Plataforma per un servei digne de Bus al Baix Llobregat, que agrupa la Federació d’Associacions de Veïns del Baix Llobregat, la PTP, Catalunya Camina, l’ECOM, CCOO, CGT i UGT, ha considerat que és un bon moment per valorar les mesures que s’han posat en marxa durant l’estiu per millorar el servei de bus gestionat per l’empresa Avanza.

Cal indicar que les millores plantejades per l’empresa i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB, responsable del servei),  han estat forçades per les queixes constants de les persones usuàries i per les accions que ha impulsat la Plataforma, que van culminar en una important manifestació celebrada el 9 de juliol entre Gavà i Viladecans. Hi van participar més de 400 persones, amb el lema “VOLEM AUTOBUSOS NOUS JA!”

Tant l’AMB com l’empresa concessionària van reconèixer les fortes mancances del servei i la necessitat de renovació urgent d’una flota d’autobusos molt envellida i que no ha estat renovada, el que provoca la pèrdua constant d’expedicions.  Fins i tot van arribar a demanar disculpes als usuaris i les usuàries, amb el compromís de millorar de manera efectiva el manteniment dels vehicles actuals, força deficitari, i a aportar vehicles de reforç.

La Plataforma ha recopilat dades i ha entrevistat diverses persones. A partir d’això, realitza la següent valoració:

• S’ha constatat la incorporació d’uns 50 vehicles provinents d’altres flotes de transport. Es tracta de autobusos de segona mà amb molts quilometres, alguns d’ells en un estat de vellesa extrema. Alguns necessiten ser traslladats a Barcelona per fer la recàrrega de gas, el seu combustible.
  • S’han retirat de la circulació 10 vehicles, pel que l’aportació neta es queda en unes 40 unitats.
  • S’està intensificat la feina de manteniment, i s’han canviat de responsables d’aquest departament a Avanza.
  • Es manté una mitja d’entre 70-80 vehicles aturats per dia, el que afecta a la freqüència de les línies de transport i a la capacitat de fer una bona posta a punt.
  • S’ha detectat un increment de la pressió sobre les persones treballadores d’Avanza, tant als tallers de manteniment com entre els conductors/ores, el que és del tot rebutjable.
  • Comencen a aparèixer problemes similars a altres serveis de transport públic del Baix Llobregat que pertanyen a l’AMB, el que també resulta preocupant.

Totes les entitats que conformen la Plataforma valoren positivament els canvi d’actitud de l’empresa i l’administració responsable del servei l’AMB. Però les dades que manegen i les queixes es publiquen a les xarxes socials per part de persones afectades confirmen que les mesures preses són encara molt insuficients per corregir el problema de la manca de fiabilitat del busos de l’AMB al Baix Llobregat Sud.

La situació es pot complicar, encara més, si es posen en marxa noves línies amb el mateix material rodant i amb les limitacions actuals del manteniment.

Per això la plataforma torna a demanar a Avanza que expliqui clarament la seva planificació del manteniment, l’aportació d’autobusos usats i com pensa garantir les freqüències de pas, la neteja i el bon estat dels vehicles. També demana a l’AMB que aquest serveis de bus sigui prioritaris per a la renovació de flotes, donat que no s’han aportat autobusos nous des de l’any 2019.  Cal la incorporació d’entre 40 i 50 vehicles nous de manera urgent, la correcta planificació del seu manteniment i la planificació de la renovació integral de tota la flota, que ara està patint un sobreesforç.

La Plataforma unitària per un servei digne de Bus al Baix Llobregat manté la previsió d’engegar diverses accions i mobilitzacions, fins que les justes reivindicacions que han motivat la seva creació siguin ateses.  Esperen que Avanza i l’AMB facin els seu deures i prenguin les mesures necessàries per tal de garantir el correcte servei d’autobús a aquest territori.

La Setmana Europea de la Mobilitat seria un bon marc per anunciar millores del servei de bus i la planificació real de la renovació de la flota, qüestió que agrairien usuaris, usuàries i tota  la ciutadania del Baix Llobregat Sud.

Sobre el autor

Carlos Ortí editor